Bijna vakantie!

14 maart 2016 - Grabouw, Zuid-Afrika

Het is al weer een week geleden en er is in de tussentijd veel gebeurd. We zijn nu al bijna een week aan het stage lopen op het Groenberg College en ik merk dat ik nu echt deel uit begin te maken van het docenten team. Thijs en ik helpen onze begeleider bij het lesgeven en bij de verschillende taken rond het lesgeven. Een aantal lessen mogen we, wanneer we dat willen, overnemen en dat doen we dan ook. Ik merk dat het lesgeven nog wel heel erg wennen is, doordat de klassen zo groot zijn. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik het overzicht mis en dat er leerlingen zijn die geen of weinig aandacht hebben voor de lesstof. Dit is in werkelijkheid ook zo, maar doordat je het niet zeker weet blijft dit lastig. De orde houden in zo'n grote groep blijft ook een opgaven, maar met een beetje moeite kom je een eind. Wanneer leerlingen bezig zijn, zijn ze stil aan het werk of zijn ze stil niks aan het doen. Wanneer het een iets vrijere setting is, weten de leerlingen dat ze kunnen praten en dat doen ze dan ook. Op dit moment blijft het lastig om aandacht te krijgen of om het stil te krijgen.

Al met al zijn de dagen op stage vrijwel het zelfde. We zitten tot nu toe in een klaslokaal, waar onze begeleider les geeft. Wanneer het kan geven we lessen of helpen we bij de voorbereiding of bij het begeleiden van leerlingen. Vanaf deze week gaan we afspraken maken met andere docent, om ook hier een helpende hand te geven. Verder lopen de naschoolse lessen goed, maar zoals verwacht is de opkomst van de leerlingen snel gedaald. Van de 30 leerlingen kwamen er vorige week ongeveer 13 opdagen. We zullen maar zeggen dat de gemotiveerde leerlingen zijn overgebleven en dat deze leerlingen mijn aandacht ook echt willen.

In het weekend zijn we op donderdagavond naar een biergarden geweest. Onder het genot van verschillende soorten bier zagen we dat er zebra, everzwijn en struisvogel op het menu stond. Jammer genoeg was de zebra en everzwijn uitverkocht en moesten we genoegen nemen met struisvogel. Op vrijdag zijn we naar Kaapstad gereden, waar een huisgenoot een tatoeage heeft laten zetten. Ook zijn we nog naar de Greenmarket geweest. Hier staan verschillende stands, waar allerlei spulletjes worden verkocht. Op de terugweg hoorden we tot onze schrik een hard geluid, wat van een geweer kwam. Blijkbaar was er commotie tussen twee mensen en werd 'per ongeluk' een jongen van 10 jaar oud geraakt. Nadat we allemaal op adem waren gekomen, zijn we terug gelopen naar de auto en zijn we richting huis vertrokken. Thuis hebben we een rustig avondje gehad, doordat er op zaterdag een festival op de planning stond.

Na lekker uitgeslapen te hebben moesten we ons melden bij het Bosman huis, waar fruhshoppen op het programma stond. Door een stevig ontbijt met een biertje er naast werd het al snel gezellig en waren we klaar om richting het festival te gaan. Eenmaal aangekomen op het festival kon het feest losbarsten. Van duiken vanaf een hoge rots, tot waterskiën, tot een bioscoop was er aanwezig. Aan het einde van het festival had iedereen er genoeg van en konden we met een voldaan gevoel naar huis. De volgende dag was iedereen erg moe, waardoor we er voor gekozen hebben om een film te kijken in de bioscoop.

Zoals te lezen worden er nog veel leuke dingen gedaan, maar zijn we ook druk bezig op stage. Ik merk dat de dingen op stage een beetje routine worden, waardoor ik hier jammer genoeg niet al te veel spannende dingen over kan vertellen. De aankomende week hebben we, zoals gewoonlijk stage met daarop volgend onze welverdiende vakantie. Tijdens deze vakantie willen we de garden route doen, met als afsluiting skydiven of bungeejumpen vanaf een brug van 216 meter. Na de vakantie begint dan het normale leven weer en zal ik zo snel mogelijk weer een blog online zetten.

Groeten!!

1. Kees Jan:
    Hallo Bob,
    Weer een leuk stukje! Paar opmerkingen/vragen: probeer er achter te komen waarom de lln wegblijven: waar ligt het aan?
    Pas op met tattoos! Aids is echt een probleem...
    Leuk dat je je al collega voelt! Waar komt dat gevoel vandaan?
    Groetjes,
    Kees-Jan
  2. Bob Jansen:
    Hallo Kees-Jan,

Het merendeel van de leerlingen vertelde dat ze aan het leren waren voor een andere toets. Of dit waar is, is nog maar de vraag. Het kan natuurlijk ook zijn de de motivatie er niet is of dat de leerlingen een thuissituatie hebben, waardoor ze niet kunnen komen.

De tattoo is gezet bij een tattooshop, waar meerdere studenten een tattoo hebben gezet. In de shop was alles goed geregeld en het was allemaal erg professioneel. Ik snap dat aids een probleem is, maar ik denk dat je dit soort dingen niet altijd hoeft te linken met aids, ookal is het een groot probleem in Zuid-Afrika.

Groeten,
    Bob Jansen
  3. Kees Jan:
    14 maart 2016
    Als alles maar schoon is: het gaat wel om bloed...