Twee weken Garden Route..

11 april 2016 - Grabouw, Zuid-Afrika

Hallo mensen,

na een lange tijd niks meer gehoord te hebben en na vaak belooft te hebben een blog te schrijven, is hij er dan eindelijk! Afgelopen twee weken hebben we vakantie gehad, waarin we de garden route hebben afgelegd.

Op vrijdag zijn we vanuit Grabouw richting Oudtshoorn gereden met een tussenstop in Mosselbaai. Eenmaal laat aangekomen bij de backpackers, zijn we met z'n allen naar bed gegaan. De volgende ochtend stond het caven op de planning, waarbij je een lange toch onder de grond maakte en door kleine gaatjes moest kruipen. Vervolgens zijn we richting een waterval gereden, waar we een koude duik hebben genomen. In de avond zijn we met z'n allen richting de bar gegaan, waar we het tot in de late uurtjes gezellig hebben gehad. De volgende ochtend zijn we met een groep richting de Wildlife Ranch gegaan, waar we verschillende dieren hebben gezien. Ook zijn we, onder begeleiding, met cheeta's op de foto gegaan.

Eenmaal Oudtshoorn verlaten stond Wilderness op de route. Met een mooie rit door bergpassen en wegen, waar je normaal niet zou rijden, kwamen we aan bij de backpackers. Deze backpackers lag boven op een berg, waardoor je een 360 graden uitzicht had. Na goed geslapen te hebben, zijn we gaan hiken. Na de 3 uur durende hike, met aan het einde een waterval, waren we wederom gesloopt en hadden we de groene rakker wel weer verdiend.

Onze volgende bestemming was Plettenberg, waar we ons eigen appartement hadden. Overdag zijn we lekker naar het strand gegaan, waar de jongens hebben gesurft. Ik ben toen met mijn bougie board het water in gegaan. In de avond zijn we richting een kroeg gegaan, waar we het wederom tot in de late uurtjes gezellig hebben gemaakt. De volgende dag besloten de mannen om te gaan sandboarden en de dames gingen weer richting het strand. Tijdens het sandboarden heeft Thijs jammer genoeg zijn knie verdraaid, waar hij tot vandaag nog een beetje last van heeft. De rest van de jongens kon blijkbaar wel goed boarden, doordat er verder geen blessures kwamen. In de avond hebben we met z'n allen gegeten bij een soort van loods, waar verschillende eetkraampjes waren.

De volgende ochtend moesten we vroeg uit de veren, want het bungeejumpen stond op het programma. Na de 216 meter hoge brug gezien te hebben, begonnen de zenuwen toch wel een beetje te komen. Op de brug aangekomen begon het wachten, totdat je geroepen werd en natuurlijk moest ik als eerste. Ik werd vastgebonden aan mijn voeten en door twee mannen naar de rand gelopen. Vervolgens was het '3, 2, 1, BUNGEEE' en de spanning was afgelopen. Na een vrije val van 6 seconden en een minuut  op de kop gehangen te hebben, werd ik weer omhoog getakeld en was het afgelopen. Eenmaal boven kon ik het geluk niet meer op en besefte ik dat ik de mooiste en meest intense ervaring van mijn reis in Zuid-Afrika achter de rug had. Nadat iedereen gesprongen was konden we onze reis voortzetten richting Jeffrey's Bay. Aangekomen bij de backpackers, die direct aan het strand lag, konden we onze sprong gaan vieren met beerpong en een feestje. De ochtend erop werden we wakker en vonden we het jammer dat we deze backpackers moesten verlaten. De mensen, de sfeer en de ligging maakte de backpackers een plek waar we nog een keer terug wilde komen. Dit hebben we daarom ook maar gedaan en hebben we voor vijf dagen gereserveerd, wanneer we weer op de terugweg waren.

Vanaf Jeffrey's Bay zijn we richting een backpackers gereden, die in de buurt van Ado ligt. Totaal van de bewoonde wereld, elektriciteit die door zonnepanelen werd gegenereerd en met een zwembad, die uitkeek over de bergen, konden we hier helemaal tot rust komen. Dit hadden we ook nodig, want de volgende dag stond de safari bij het Ado Elephant National Park op de planning. Te vroeg stonden we voor de ingang van het park, waardoor we nog een uur moesten wachten. Wel betekende dit dat we als een van de eerste het park in konden en dat we de meeste kans hadden om alle dieren te zien. Na een dag in de auto te hebben gezeten en naar dieren gezocht te hebben, hebben we olifanten, zebra's, wildzwijnen, mestkevers, springbokken, koedoe's en andere dieren gezien. Jammer genoeg bleef de leeuw buiten het rijtje dieren en moesten we die maar voor een andere keer bewaren. Na een gezellige dag en avond hebben we de volgende dag aan het zwembad gelegen en zijn we richting Port Elizabeth gereden. Hier hebben we voor het laatst met Ivar en Dennis gegeten, want het vliegtuig richting Kaapstad stond op hen te wachten. Zij mochten de dinsdag al weer beginnen met stage.

Na Ivar en Dennis afgezet te hebben, konden we vijf dagen lang bijkomen, feesten, en doen waar we zin in hadden in Jeffrey's Bay. In de vijf dagen hebben we gesurfd, een townshiptour gedaan, beerpong gespeeld en lekker aan het strand gelezen. Verder hebben we heel rustig aan gedaan en na een tijdje voelde de backpackers ook als thuis. We kenden de mensen die er werkten en zij kenden ons ook. Hierdoor werd het vertrek ook was lastiger, maar desondanks stond Tsitsikamma op de planning. In Tsitsikamma hebben we langs de kust een mooie hike gedaan, met aan het einde wederom een waterval. Vervolgens werd het vroeg slapen, want de volgende dag vertrokken we om 9 uur richting huis.

Alweer anderhalve week verder is het 'normale' leven al weer in volle gang en ben ik weer bezig met stage. Hoe de twee weken na de vakantie zijn gegaan en wat ik heb meegemaakt zal ik in de volgende blog zetten, die ik aan het einde van de week zal uploaden (nu dan echt). Ook zal ik zsm foto's uploaden van de vakantie, zodat jullie ook echt kunnen zien wat we hebben gedaan.

Tot de volgende blog! Alles sal reg kom!

1. Vincent jansen:
    11 april 2016
    Leuk verhaal. Het meeste hadden we al gehoord maar de foto's (die wij al hebben gezien) zullen nog meer duidelijk maken wat je al heb meegemaakt. Geniet er lekker van. Groet Pa.
  2. Kees Jan:
    13 april 2016
    Hallo Bob,
    Fijn weer wat van je te horen! Ik ben nu ook benieuwd hoe het met je lessen en het contact met de lln en leraren gaat. Schrijf je daar snel ook eens jes,
    Kees-Jan