Het einde is in zicht! :(

9 mei 2016 - Grabouw, Zuid-Afrika

Beste mensen,

Het is al weer een lange tijd geleden, dus hier is dan eindelijk weer een nieuwe blog. In de afgelopen weken is er veel gebeurd en Thijs en ik zijn druk aan het werk met ons project op de basisschool. Op maandag 25 april ben ik voor het eerst naar de basisschool gegaan. Op deze dag heb ik verschillende observaties gedaan en ben ik met verschillende docenten in gesprek gegaan, om er achter te komen wat de school nodig heeft en waar er behoefte aan is. Aan het einde van de dag was duidelijk dat de docenten moeite hadden met differentiëren in de klas en dat ze bepaalde inzichten misten, wanneer het gaat over wiskunde. Dit komt natuurlijk doordat de meeste docenten niet gespecialiseerd zijn in wiskunde, maar op een ander gebied. Nu zijn we al weer twee weken verder en ik ben jammer genoeg pas voor de tweede keer bij de basisschool aanwezig. Dit komt door de vele vrije dagen die zich hebben voorgedaan. Desalniettemin hebben we niet stil gezeten en is Thijs ook naar de basisschool geweest. Docenten hebben ons gevraagd om verschillende PowerPoints te maken, die als houvast kunnen dienen. In deze PowerPoints staat de behandelde stof uitgelegd, met daarbij verschillende opgaven. Verder blijven we docenten observeren en blijven we feedback geven aan docenten. Deze feedback wordt dan ook graag ontvangen en vaak wordt er ook meteen wat mee gedaan.

Op het Groenberg college loop verder alles erg goed. Ik neem steeds vaker de gehele les over en merk dat de docenten me ook echt de klas toevertrouwen. Verder probeer ik bij verschillende docenten te helpen waar ik kan. Bij graad 8 is een docent bezig met werken in verschillende groepjes om meer te kunnen differentiëren. Tijdens deze lessen helpen Thijs en ik waar het kan om de differentiatie meer mogelijk te maken. Op woensdag blijven ik nog steeds de nascholing verzorgen. De opkomst blijft elke keer rond de 10 tot 15 leerlingen, maar hier ben ik erg blij mee. De leerlingen die op komen dagen, willen ook echt hulp hebben en zijn ook gemotiveerd om wat te leren. Dit maakt het voor mij ook makkelijker en dit zorgt er voor dat ik geen moeite heb met de controle houden.

In de afgelopen weekenden hebben we natuurlijk ook niet stil gezeten. Twee weken geleden zijn we met Paddy en zijn vrienden/familie naar Kaapstad geweest om een wedstrijd van de Stormers te kijken. Met het shirt van de Stormers aan hebben we onze longen uit het lijf geschreeuwd en waren we een leuke ervaring rijker. Vorig weekend hebben we optreden van Paddy bijgewoond, maar daarop volgend een tweedaags wijnfestival in Grabouw. Voor 140 rand (8 euro) kon je alle wijnboerderijen langs om de verschillende wijnen te 'proeven'. Afgelopen weekend hebben we een festival in Kaapstad gehad, waarbij we natuurlijk genoten hebben we de muziek en de vele drankjes. Verder hebben we tussen de weekenden door nog de verjaardag van onze koning gevierd, bij de ambassade en hebben we koningsnacht tussen de Nederlandse studenten gevierd op longstreet.

Zoals te lezen is, ben ik nog druk bezig met stage en kom het einde al snel in zicht. Over vier weken is de stage al weer afgelopen en ga ik beginnen aan onze reis door de rest van Zuid-Afrika en de landen erom heen. Deze reis zal ik samen met Thijs, Sander en Anju de aankomende week gaan voorbereiden. Verder zal ik de aankomende weken verder gaan met het project om de docenten een helpende hand toe te reiken en om het wiskunde onderwijs te verbeteren. In de weekenden zullen er ook nog verschillende dingen op de planning staan, maar dat weet ik zelf ook nog niet precies. Deze plannen zullen in de aankomende dagen wel tot stand komen.

Alles sal reg kom!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Alice Jansen:
    9 mei 2016
    Mooi verslag Bob. De tijd vliegt voorbij, ook voor ons. Het is mooi om samen met Thijs iets achter te laten waar leerlingen en docenten aan verder kunnen weken. Wens jullie beiden een fijne afsluiting van je stage. Alice
  2. Véronique:
    10 mei 2016
    hi Bob,

Wat leuk om te lezen dat je je kennis zo kunt delen met de Afrikaners en dat ze blij zijn met jullie hulp. tips en observaties. Persoonlijk vind ik het ook erg leuk om alle plekken die je noemt voorbij te zien komen. Menno, Riemer en ik zijn afgelopen jaar ook in jouw omgeving geweest waarbij we niet alleen de kuststrook maar vooral ook het binnenland hebben ontdekt zoals Oudsthoorn, die Hel (smalle kloof) waar je alleen met met éénrichtings verkeer inkunt en die je langs diepe afgronden voert. Een aanrader. Veel plezier en suusces nog gewenst daar!

hartelijke groet van je 'oude' nicht :-)
  3. Kees Jan:
    11 mei 2016
    Succes bij de laatste weken en lessen. Maak je ook nog alle opdrachten van de onderwijskoffer af? Hoe dan ook, veel plezier! ;-)
    Kees-Jan