Weer aan de slag!

18 april 2016 - Grabouw, Zuid-Afrika

Hello people,

Het is alweer twee weken, nadat we de vakantie hebben afgesloten en dat betekend dat we al weer twee weken aan het werk zijn. De eerst week na de vakantie begonnen we op de dinsdag en we merkten dat het een beetje moeilijk op gang kwam. Zelf merkte we dit ook, omdat we natuurlijk gewend waren aan uitslapen en laat naar bed gaan. Op de dinsdag begon de week vroeg en begonnen we met een meeting, waarbij alle docenten aanwezig waren. Tijdens deze meeting werd de planning besproken en werden belangrijke mededelingen gedaan. Op de woensdag begon de dag met een kwartaal opening voor alle leerlingen. Op de opening werd veel gezongen, gebeden en werden er inspirerende woorden richting de leerlingen gesproken.

Zoals bovenstaand te lezen is, lijkt het alsof ik in een sleur ben geraakt. De weken op de Groenberg Secondery Skool beginnen op elkaar te lijken en het wordt een beetje van hetzelfde. Elke week gebeuren er wel leuke dingen, zoals een meeting, een activiteit, een cricket wedstrijd, een rugby wedstrijd of een andere activiteit. Verder geef ik nog elke dag les bij verschillende docenten en ik merk dat dit mij steeds beter af gaat. De leerlingen luisteren steeds beter naar mij, wanneer ik om stilte vraag, de leerlingen zijn minder schuw, wanneer ik een vraag richting de klas stel en het lesgeven in het Afrikaans gaat mij steeds beter af. Verder durven de docenten mij steeds meer zelfstandig voor de klas te laten staan en weet ik ook wat ik kan doen, wanneer de docent niet aanwezig is. Hierdoor begin ik ook echt deel uit te maken van het docententeam en raak ik gewend aan het lesgeven en aan de school. Desalniettemin merk ik wel dat het gewend raken ook een andere kant heeft. De uitdaging word steeds minder en ik merk dat ik me soms aan het vervelen ben.

Door uit de sleur te komen hebben Thijs en ik besloten om eens een aantal dagen mee te lopen bij de Pabo studenten. Op de maandag en woensdag heb ik een dag meegelopen op twee verschillende basisscholen en op de dinsdag en de donderdag heeft Thijs hetzelfde gedaan. Tijdens deze dag heb ik veel leuke kinderen ontmoet en ook verschillende wiskunde lessen gegeven. Een aantal docenten vroegen, wanneer ze er achter kwamen dat we wiskunde studenten waren, of we hen konden helpen met de wiskunde lessen. Dit kwam, doordat de basisschool docenten gespecialiseerd zijn in een of twee onderwerpen. Vaak is dit niet het vak wiskunde en hierdoor kunnen de docenten, maar ook de leerlingen tegen problemen aanlopen.

Aan het einde van de week hebben Thijs en ik een gesprek met onze begeleider gehad. Het leek ons namelijk een goed idee om vaker bij een basisschool aanwezig te zijn om de docenten en de leerlingen te helpen bij het wiskunde onderwijs. We kunnen voor de docenten verschillende powerpoints maken, didactische werkvormen ontwerpen en misschien ook wel nieuwe methodes uitleggen. Hierdoor kan het niveau bij wiskunde wellicht omhoog gaan, waardoor het groenberg ook minder problemen heeft bij de wiskunde lessen. Indirect zijn we dus ook het Groenberg aan het helpen.

Kort beschreven gaan we dus vanaf volgende week aan de slag bij een basisschool om de docenten en de leerlingen te helpen, wanneer het om wiskunde gaat. Hoe dit allemaal ingevuld gaat worden, zullen we bespreken met de verschillende docenten en met de principal. In de volgende blog zal ik hier dus meer over vertellen, waardoor het misschien duidelijker wordt.

Verder hebben we natuurlijk ook nog leuke weekenden gehad, waarin we weer verschillende activiteiten hebben gedaan. Zo hebben we de eerste vrijdag na de vakantie een verjaardag gehad van de dochten van onze begeleider. Op deze verjaardag hebben we een braai gehad. Daarna zijn we met alle mannen en Sophia de bergen in gegaan om op zoek te gaan na een stekelvarken. De stekelvarken jacht bleek uiteindelijk niet een heel groot succes, want na drie uur lopen hadden we nog steeds geen stekelvarken gezien. Laat in de avond zijn we vervolgens weer richting huis gereden en zijn we snel gaan slapen om de volgende dag weer vroeg op te staan. De tafelberg stond namelijk op de planning. Een drie uur durende klim over rotsen en veel te steile trappen was door het mooie uitzicht de moeite waard en uiteindelijk konden we onszelf trakteren op een welverdiend biertje, die door het mooie uitzicht wel heel goed smaakte. De zaterdag avond zijn we met de groep en met een aantal van de Genadendal studenten de stad en gegaan, waarna we op zondag weer richting huis moesten.

Afgelopen weekend hebben we het een beetje rustiger aan gedaan en zijn we het gehele weekend in Grabouw gebleven. Een feestje bij een collega van het Groenberg en verschillende biertjes later is het nu alweer maandag en moeten we weer aan het werk. Woensdag hebben we een motiveringskamp voor de leerlingen van graad 12 en verder zal ik verschillende lessen gaan geven en gaat de nascholing op woensdag ook gewoon verder. Zoals beschreven gaan Thijs en ik vanaf volgende week bezig bij de basisscholen.

Over ongeveer twee weken zal ik de volgende blog online zetten, maar ik zal proberen de foto's van mij reis te blijven uploaden.

Tot de volgende blog!

1. Kees Jan:
    21 april 2016
    Hallo Bob,
    Prima om eens op een basisschool te gaan kijken. Is de overgang naar het VO een logische stap?
    Groetjes!
    Kees-Jan