De laatste week..

30 mei 2016 - Grabouw, Zuid-Afrika

Hallo people,

Zoals vaker is het alweer een tijd geleden, maar dan nu eindelijk weer een nieuwe blog. In de afgelopen drie weken is er alweer veel gebeurd zijn we richting het einde van de stage, maar richting het begin van de reis aan het gaan. Door verschillende dingen, zoals een staking en examens hebben we veel dagen gemist op stage of zijn we vaak vroeg uit. Tussen al deze dingen door heb ik natuurlijk nog wel dingen kunnen doen op en voor stage. Wanneer het kan geef ik nog verschillende delen van een les of neem ik de gehele les over. Tijdens deze lessen merk ik dat de verhouding tussen mij en de leerlingen erg gegroeid is. Voor de leerlingen maakt het niet uit wie er voor de klas staat of wie de uitleg geeft. Ik vul de begeleider aan, waar nodig is, en dat doet zij ook bij mij. Samen proberen we het beste uit de lessen te halen en ervoor te zorgend dat de leerlingen het beste onderwijs krijgen. Buiten de lessen om probeer ik mijzelf natuurlijk ook zo nuttig mogelijk te maken. Zo ben ik bezig geweest met het nakijken van verschillende toetsen, om zo docenten te helpen met administratief werk. Elke woensdag geef ik nog de naschoolse lessen, waar ik elke week hetzelfde groepje tref. Tussen de 5 en 10 leerlingen zijn elke week aanwezig en met deze leerlingen probeer ik de problemen te verhelpen, die zij ervaren. Verder help ik Sander, wanneer het nodig is, bij het voetbal. Wanneer Sander aan het fluiten is, zorg ik voor de wissels of zorg ik dat alles aan de kant in orde is.

Bij het project op Maxonia Primer zijn Thijs en ik druk bezig met verschillende materialen ontwerpen. Zo heeft Thijs bij graad 3 PowerPoints en werkbladen gemaakt om het wiskundeonderwijs aantrekkelijker te maken. Verder hebben we een geheel hoofdstuk in PowerPoint gezet, zodat de docenten elke les beeldmateriaal hebben om te laten zien aan de leerlingen, hebben we een Powerpoint over de cirkel gemaakt die schoolbreed wordt ingezet, heb ik een grondplan van de school gemaakt, heb ik een PowerPoint gemaakt over de continenten en oceanen van de wereld en heb ik een mathstrail ontworpen. Al deze onderwijsondersteunende materialen zullen over de gehele school gebruikt worden en zijn ook zo gemaakt dat ze aangepast kunnen worden voor de desbetreffende klas.

Zoals te lezen is, zijn we druk bezig met de laatste loodjes en met het achterlaten van iets (hopelijk) iets moois. Buiten de stage dagen hebben we de afgelopen drie weken ook niet stil gezeten. In de weekenden hebben we de zonsondergang op Lions Head gezien, zijn we wezen zwemmen met zeehonden, hebben we weer een stekelvarken jacht gehad (met deze keer wel succes!), hebben we verschillende afsluitende braaien en feestjes gehad, zijn we richting de andere studenten in Genadendal gaan en zijn we natuurlijk zelf ook wezen stappen, omdat het moest.

Door al deze leuke dingen en door het druk bezig zijn op stage, is het einde helaas al erg dichtbij. Aankomende week is de laatste week stage en zijn we druk bezig met het afronden van de opdrachten en met het voorbereiden van onze eindpresentatie, die op vrijdag gepland staat. Op dinsdag hebben we een 'Dutchday' op het Maxonia, waar de Pabo-Studenten verschillende activiteiten hebben georganiseerd. Op woensdag en donderdag hebben we onze laatste twee stagedagen op het Groenberg College, waar we onze laatste lessen zullen gaan geven en waar de leerlingen ons voor het laatst kunnen begroeten. Op Vrijdag staat dan de eindpresentatie, waar aansluitend een feestje gepland staat. De studenten uit Genadendal en verschillende docenten hebben we uitgenodigd voor een braai, een drankje en voor een gezellige afsluiting van onze stage.

Wanneer deze week dan ten einde zal zijn, kunnen we ons gaan klaarmaken voor de kleine 9000 km die ons te wachten staat. Dinsdag over een week zal ik namelijk met Thijs, Sander en Anju beginnen aan onze reis, die zal lopen door Zuid-Afrika, Namibië, Botswana, Mozambique, Swaziland en misschien Lesotho. Deze reis zullen we met een auto gaan maken en we zullen natuurlijk veel dingen doen, beleven, zien en hopelijk niet meer vergeten. Op 19 Juli zullen Thijs en ik dan weer in Kaapstad landen, waarna we nog drie dagen in Grabouw zullen doorbrengen. In deze dagen zullen we dan voor de laatste keer afscheid nemen van onze stage, onze begeleiders en van Grabouw zelf. Op 23 Juli vliegen we dan weer terug naar Nederland, maar dat is gelukkig allemaal nog ver weg. In de aankomende tijd zal ik jullie natuurlijk op de hoogte houden van mijn reis en van alles wat ik meemaak.

Tot de volgende keer!!

1. Kees Jan:
    30 mei 2016
    Hallo Bob,
    Gaan jullie de producten die je maakt ook presenteren aan de andere docenten of aan bijvoorbeeld Karin? Vraag dan meteen maar wat voor projecten interessant zouden zijn voor volgend jaar en de volgende studenten!
    Succes!
    Kees-Jan
  2. Vincent jansen:
    30 mei 2016
    Goed bezig met z'n allen. Nu nog goed afsluiten. Wens jullie een goede voorbereiding van de reis en wees voorzichtig. Het zal toch anders zijn dan op de normale wegen. Geniet er van.
    Groet Vincent
  3. Riet Kohlmann:
    1 juni 2016
    Bob we wensen je veel plezier op je reis.
    Het was leuk om je verhalen te lezen over de stage.

Groet Jos en Riet